Toen ik Christel een tijdje terug, tijdens een lokaal fietstochtje opperde om twee weken in Denemarken te gaan fietsen riep zij ‘ik wil Bergen’ en dus werd het Zwitserland. Dat had een aantal grote voordelen. Ten eerste is Zwitserland dichtbij. Ten tweede heeft Zwitserland een uitstekende fietsinfrastructuur en ten derde heeft het land een uitgebreid spoornet. En op bijna alle treinen mogen fietsen meegenomen worden. Daarmee kun je flexibel je tocht aanpassen als bijvoorbeeld het weer daarom vraagt maar voor ons was het erg belangrijk om heel snel weer bij de auto te kunnen zijn als de familieomstandigheden daar om zouden vragen. We hebben de trein uiteindelijk inderdaad gebruikt om met de verslechterende weersomstandigheden te dealen. De vakantie hebben we af kunnen maken en we hoefden dus niet eerder naar huis ivm familieomstandigheden.

Als je een fietsroute in Zwitserland wilt verzinnen kun je gebruik maken van een uitgebreid netwerk van nationale, regionale en lokale routes. Via de SwitzerlandMobility website en mobiele app (zowel voor smartphone als tablet) zijn alle routes te bekijken en als je een abonnement neemt, niet heel goedkoop maar zijn geld dubbel en dwars waard, kun je eenvoudig routes plannen, downloaden als GPS bestand en op je GPS zetten. En eenmaal onderweg zijn de routes ook nog eens heel goed aangegeven. Het blijft wel handig om de route ook op GPS of smartphone te hebben omdat je dan sneller kunt zien waar je heen moet bij een aslag.

Vooraf hadden we op deze manier een rondje bedacht waarbij we Route 5 (de Mittelland Route) combineerden met Route 9 (de Meren Route). We wilden ergens op de 5 starten, dan naar het meer van Genève fietsen, vervolgens de 9 volgen tot ongeveer bij het meer van Zürich en daar weer in noordelijke richting fietsen om de 5 weer op te pakken terug naar ons uitgangspunt. We vonden een handig startpunt bij een hotel in Kappel bij Olten waar we de auto, tegen betaling, twee weken konden laten staan. Tevens was dat een prima hotel met een heel goed restaurant wat fijn was voor de eerste en laatste avond. We hebben niet ons hele rondje kunnen fietsen. Vanwege een weeromslag naar nat en koud weer hebben we vanaf Luzern een uitstapje gemaakt naar het zonnige zuiden, Ticino/Tesson, het Italiaanse deel van Zwitserland waar de zon vaak schijnt als het aan de noordkant van de Alpen beroerd weer is. Zo ook nu. We hebben een paar fietstochten in Ticino gemaakt, met als standplaats Bellinzona, en vervolgens weer vanaf Luzern de 9 met een route in noordelijke richting met de 5 verbonden.

In het totaal fietsten we 755 kilometer met meer dan 6000 hoogtemeters. Ons ‘rondje’ besloeg 575 kilometer. In het zonnige zuiden reden we dus nog 180 kilometers. Veruit de meeste hoogtemeters, ook relatief, zaten in ons ‘rondje’, en dan vooral in de etappes tussen het Meer van Genève en Luzern. Daar fietsten we ook de mooiste etappes. Echt fietsen in de bergen zoals wij dat zochten.

We kijken terug op een heerlijke fietsvakantie en willen nog vaker in Zwitserland fietsen. Het is een duur maar ook heel mooi land met geweldige fietsmogelijkheden. Natuurlijk is het vaak ook echt zwaar. alhoewel wij niet over hele hoge passen gingen, maar dat maakt de voldoening alleen maar groter.

72,5km - 225 hoogtemeters We zijn weer op vakantie. Toen ik Christel een tijdje terug opperde om twee weken in Denemarken te gaan fietsen riep zij ‘ik wil Bergen’ en dus werd het Zwitserland. Met een uitgebreid netwerk van nationale, ...
68km - 330 hoogtemeters Ook vanochtend lukte het ons om op tijd te vertrekken. Maar goed ook want er was weer genoeg te zien. We vertrokken bij koel en bewolkt weer maar later op de ochtend brak de zon door ...
73km - 400 hoogtemeters De route kende vandaag vele gezichten. Van een nat natuurgebied direct langs de oever van het Lac Neuchatel, via leuke stadjes, vlak landbouwgebied en heuvels naar de mondaine stad aan het Meer van Genève. We fietsten ...
37 km - 540 hoogtemeters Een dag van contrasten. De eerste helft van de route was een combinatie van hele rustige aangename stukken langs het meer met drukke wegen in stedelijk gebied, zoals in Lausanne. De tweede helft kenmerkte zich ...
Vandaag rustdag op een regenachtige dag. En we hebben het voor de verandering echt een keer rustig aan gedaan. We hebben maar één ding gedaan en dat betrof een bezoek aan Chaplin’s World. En alhoewel dat maar 10 minuten fietsen ...
66,5km - 1100 hoogtemeters We fietsten vandaag bij perfect fietsweer de bergen in. En om daar te komen moet er natuurlijk geklommen worden en veel ook. We begonnen met een klim van maar liefst 425 hoogtemeters. De klim was onregelmatig ...
48,5 km - 550 hoogtemeters Zwitserland is groen en dat heeft natuurlijk een reden: regelmatig regen. We hebben een week lang echt geluk gehad met alle fietsdagen mooi weer. Maar voor vandaag was er al vroeg in de middag regen ...
Wat hebben de Aareschlucht, ofwel de Aare-kloof, en Sherlock Holmes gemeen? Het stadje Meiringen waar wij vandaag verbleven en de fietsen een dag pauze gaven. Bij Meiringen ligt de prachtige en spectaculaire Aare-kloof. En Meiringen blijkt een heus Sherlock Holmes ...
70 km - 430 hoogtemeters Sinds het meer van Genève volgen we de nationale fietsroute nummer 9, de Merenroute. De afgelopen dagen kwamen we al langs verschillende meren maar vandaag was het echt raak. We fietsten achtereenvolgens langs de Lungerersee, ...
65 km - 170 hoogtemeters Ticino dus. Zoals we gisteren schreven was de weersvoorspelling voor de noordkant van de Alpen slecht (in ieder geval tot zaterdag). Daarom besloten we vanochtend de trein naar de zuidkant van de Alpen te nemen ...
76,5 km - 650 hoogtemeters Gisteren stelden we ons vraag of we in het zuiden de regen zouden ontlopen. Daarom waren we namelijk naar het zuiden gegaan. En vandaag was het antwoord “ja”. De dag begon fris en bewolkt, maar ...
38,5 km - 195 hoogtemeters De zon scheen vanochtend uitbundig en dus konden we eindelijk een mooie foto van het uitzicht vanaf ons balkon maken. Vanaf dat balkon kijken we namelijk uit op het Castel Grande, het grootste van de ...
64 km - 455 hoogtemeters We sloten vandaag onze fietsvakantie af. Dat deden we door met de etappe Luzern- Kappel onze eigen kleine ronde van Zwitserland af te sluiten. Het oorspronkelijke plan was weliswaar om nog een stuk verder dan ...