Eigenlijk hadden we in mei/juni drie weken willen fietsen vanuit Salzburg naar Italië, dan door Slovenië en weer terug naar Salzburg. Het rondje hadden we al min of meer uitgestippeld. Door omstandigheden kon dit echter nu niet doorgaan. We bewaren dat rondje wel voor een andere keer. Maar we hadden wel nog tijd om een kortere vakantie te plannen. Nu hadden we al een tijd geleden ons oog laten vallen op een wandelvakantie langs de kust in Bretagne en dus besloten we om ons daar eens verder in te verdiepen. We vonden meerdere mogelijkheden bij de SNP en bij STAP Reizen. Na wat wikken en wegen kozen we voor Côte d’Armor van STAP Reizen, vijf dagen wandelen over de GR 34 langs de kust van hotel naar hotel, tussen Paimpol en Trébeurden. In eerste instantie leek ons deze misschien wat zwaar, 3 van de 4 ‘schoenen’ om de zwaarte aan te geven en dat zat hem dan vooral in de lengte van de etappes. Toen bleek dat we tussendoor een dag extra konden boeken (na de eerste vier dagen) hebben we de knoop doorgehakt. Het bleek goed te doen. De etappes waren dan wel lang maar omdat de hoogteverschillen beperkt waren was het prima te doen. En we hadden vooraf al een paar keer meet dan 20 kilometer op een dag gewandeld als oefening.

Dan de reis. Met de auto naar Paimpol is toch zo’n 1.000 kilometer en dus 10 uur pure reistijd. Dat is dan exclusief de (laad)pauzes. Dus besloten we met de trein te gaan. Frankrijk is tenslotte het land van de TGV’s. En dat is ontzettend goed bevallen. Maar met de trein naar Bretagne betekent dat je in Parijs moet overstappen van de Eurostar op de TGV. En als je dan toch in Parijs moet overstappen, kun je net zo goed nog een paar daagjes Parijs erbij nemen. Dus reisden we eerst naar Parijs waar we donderdags even na 14:00 arriveerden en om 14:30 in ons hotel waren. We hadden drie nachten in Parijs geboekt. Dat gaf ons ruim de rijd om veel moois van Parijs te zien. Het was tenslotte bijna 28 jaar geleden dat we daar waren. En in Parijs waren de voorbereidingen voor de Olympische Spelen in volle gang. Omdat veel van de Spelen middenin de stand plaatsvindt was veel van die opbouw te zien. Leuk en al helemaal omdat wij graag naar de Spelen mogen kijken.

Op zondag namen we de TGV naar Bretagne en vervolgens een Taxi voor het laatste half uurtje naar Paimpol. Perfect! De terugweg deden we wel in één dag. De TGV vertrok om 10:00 en om 20:50 waren we in Nijmegen. Dat had nog een stuk sneller gekund als er geen werkzaamheden aan het spoor en seinstoring in Nederland was geweest. Maar dit reizen per trein is erg goed bevallen. In het bijzonder de TGV, maar ook de Eurostar is lekker luxe reizen. In de TGV tussen Parijs en Bretagne reisden we zelfs 1e klas maar de meerwaarde daarvan tov de 2e klas is beperkt (de meerprijs trouwens ook).

En vanaf Paimpol was het dus wandelen geblazen. We wandelden 6 dagen, 5 dagen in lijn van hotel naar hotel met één extra dag in Perros Guirec waar we een boottocht en rondwandeling maakten. De wandelingen waren allemaal schitterend. We denken dat we nu toch wel het mooiste van Bretagne gezien hebben maar omdat we dat niet zeker weten (we hebben tenslotte nog lang niet alles gezien) zijn we zeker van plan om nog een keer terug te komen. Er zijn tenslotte nog meer wandelvakanties langs de kust te maken. We denken overigens ook dat het daar geweldig fietsen is, al zat dat wel behoorlijk pittig zijn. Hoewel de heuvels niet hoog zijn lijkt het voor geen meter vlak te zijn.

De 5 wandelingen, zonder de rondwandeling in Perros Guirec – © STAP Reizen

Hieronder de lijst van blogs over deze vakantie, van dag tot dag. Bij het wandeldeel zijn ook de routes (GPS tracks) opgenomen. Maar als je deze wandelingen ook wilt maken, boek dan maar gewoon bij Stap Reizen!

Porz Roland – Trébeurden24 km – 210 hoogtemeters We schrijven dit blog als we in de TGV zitten op weg naar huis. Gisteren was een lange maar heel mooie wandeldag. We overnachtten in een hotel met fraai uitzicht over zee …
Rondwandeling, 11,5km en 200 hoogtemeters De opzet van deze vakantie, die we bij Stapreizen boekten, hield in dat we best wel lange wandeldagen zouden maken en die dan 5 dagen achter elkaar. Het leek ons daarom fijn om ergens nog …
Van Port Blanc naar Perros Guirec17,9km – 215 hoogtemeters We liepen vandaag de kortste etappen van de 5. Op papier 14,3 kilometer maar in onze praktijk, waarbij we regelmatig even van de route afwijken om iets te eten, boodschappen te …
Van Plougrescant naar Port Blanc20km – 190 hoogtemeters Helemaal zeker weten we het nog niet maar misschien zagen we Bretagne vandaag wel op zijn mooist! De route was ontzettend mooi en door het fraaie weer waren de uitzichten echt prachtig …
Van Sillon de Talbert naar Tréguier20,2km – 220 hoogtemeters Vanochtend voor het ontbijt zijn we eerst lunch gaan kopen bij de lokale Boulangerie. Na het ontbijt hadden we een korte transfer die ons weer naar de kust bracht, om precies …
Van Paimpol naar Lézardrieux24,3km – 450 hoogtemeters  Gisteren werden we door de taxichauffeuse gewezen op de vele Hortensia’s in Bretagne. Ze legde uit dat niet de mens de kleur kiest maar de bodem bepaalt welke kleur het wordt. We moesten …
Nog even een korte reflectie op Parijs. Het Parijs van 2024 is best wel wat veranderd ten opzichte van 28 jaar geleden. Logisch natuurlijk want dat geldt voor alle steden (en sowieso alles) maar ons vielen een aantal zaken in …
We kozen deze titel om uitdrukking te geven aan de twee highlights van vandaag. De eerste was het indrukwekkende Paris Mémorial des martyrs de la Déportation voor de slachtoffers van de deportaties in de aanloop naar en tijdens de tweede …
Parijs is volop in voorbereiding op de Olympische spelen. Dat bleek tijdens onze stadswandeling vandaag die ons langs allerlei bezienswaardigheden bracht. Op heel veel plekken werden locaties opgebouwd voor de Spelen. De organisatie heeft er blijkbaar voor gekozen om allerlei …
Na bijna 28 jaar zijn we terug in Parijs. Toen was het onze huwelijksreis en hadden we bijna een week om Parijs te bekijken en nu 2,5 dag. Zondag reizen we namelijk door naar Bretagne voor een week wandelen langs …