64 km – 455 hoogtemeters

We sloten vandaag onze fietsvakantie af. Dat deden we door met de etappe Luzern- Kappel onze eigen kleine ronde van Zwitserland af te sluiten. Het oorspronkelijke plan was weliswaar om nog een stuk verder dan Luzern te komen maar dat plan hebben we vanwege de vlucht naar de zon niet helemaal kunnen uitvoeren. De trein bracht ons van Bellinzona naar Luzern. Aan de noordkant van de Alpen was duidelijk te zien dat het een goed idee was gebleken om naar de zuidkant uit te wijken. De sneeuwgrens was namelijk verdacht laag. De trein had overigens, heel onzwitsers, maar liefst 25 minuten vertraging. Maar anders dan in Nederland werden we perfect op de hoogte gehouden van de vertraging, oorzaak en oplossing (een reset van de  locomotief op het eerstvolgende station).

Vanwege die vertraging werd de tijd voor dik 60 kilometer fietsen wat krap en besloten we belegde broodjes te kopen in Luzern. Na een stukje fietsen hebben we daar heerlijk mee gepicknickt. Het eerste stuk in Luzern was ontzettend druk met voetgangers maar ook weer mooi. Wel was het echt koud, tussen de 9 en 12 graden. Allebei hebben we de jas maar aangedaan en bijna hebben we onze lange fietshandschoenen uit de opgeduikeld.

De route is was wederom afwisselend maar wel toch niet zo mooi als de afgelopen twee weken. We zijn natuurlijk verwend geraakt maar langere stukken over of langs drukke wegen waren een beetje saai. Maar in tegenstelling tot de afgelopen dagen was er nauwelijks wind en schoten we wel lekker snel op. Gelukkig fietsten we ook regelmatig over kleine weggetjes en kwamen we verschillende keren door leuke stadjes met een historisch centrum, zoals Sempach, Sursee en Zofingen. Als klap op de vuurpijl fietsen we onderlangs de indrukwekkende burcht van Aarburg.

Na Aarburg was het nog maar een paar kilometer naar ons hotel. Maar vlak voor Kappel kregen we een bovenste beste kuitenbijter voor de wielen. Denk aan de Keutenberg maar dan een langer steilste stuk.

We eindigden bij het hotel en restaurant waar we ook begonnen. Wederom lekker getafeld en uiteraard een Hugo om de vakantie af te sluiten.