70 km – 430 hoogtemeters

Sinds het meer van Genève volgen we de nationale fietsroute nummer 9, de Merenroute. De afgelopen dagen kwamen we al langs verschillende meren maar vandaag was het echt raak. We fietsten achtereenvolgens langs de Lungerersee, de Sarnersee, de kleine Wichelsee, de Alpnachersee en uiteindelijk de Vierwaldstättersee waar de route van vandaag in het mooie Luzern eindigde.

We maakte het ons vandaag wat gemakkelijker door eerst de gondel naar Hasliberg-Reuti boven Meiringen te nemen. Scheelt toch een paar honderd hoogtemeters die deels ook nog eens steil en onverhard zouden zijn geweest. Niet fijn om mee te beginnen. Het was bij aanvang erg grijs en mistig met een beetje miezerregen. Maar al op het eerste stuk na de gondel, nog voor de Brünigpass, kwam de zon af en toe tussen de wolken tevoorschijn en dat deed die gelukkig steeds vaker gedurende de dag. Na de pas draaiden we al snel de drukke pasweg af om over een rustig weggetje door een prachtig groen golvend landschap te fietsen met almen en verspreid wat boerderijtjes.

We kwamen vervolgens bij een uitkijkpunt waarvandaan we een schitterend uitzicht hadden op het eerste meer. Dat lag er prachtig bij. Met een stadje met fraaie kerk en een hoge waterval aan de overkant van het meer. Na een rappe afdaling naar Lungern kwam ik er net op tijd achter dat de GPS track over de drukke weg ging terwijl route 9 over een smal fraai weggetje aan de andere kant van het meer liep. Die kant was prachtig. Voorbij het eind van het meer konden we al snel een blik werpen op het volgende meer dat weliswaar dichtbij was maar toch 200 meter lager lag. Dus nogmaals een razende afdaling.

Na de lunch reden we verder langs de Sarnersee richting de volgende meren. De kleine langgerekte Wichelsee was indrukwekkend vanwege de hoge rotswand aan de overkant. De route leidde ons dwars over start- en landingsbaan van een klein vliegveld met slagbomen die dicht waren omdat er een helikopter opsteeg.

Langs de Alpnachersee fietsten we fraai over een grotere weg die tussen rotswand en meer liep. Hierna fietsten we al snel de drukte in aan het begin van de Vierwaldstättersee in het stadje Hergiswil en even later Horw. Toch volgde nog een verrassend rustig stuk langs het meer en langs hele fraaie huizen, die soms zelfs meer op kastelen leken. We moesten vlak voor Luzern nog een paar keer stevig klimmen en toen waren we in het centrum van Luzern met zijn wonderschone Kapellbrücke en mooie oude gebouwen. Vlot fietsten we tenslotte het centrum uit over een soort van snelfietsroutes (relaxed, apart van de auto’s) naar ons hotel voor vanavond.

Tijdens het lekkere eten hebben we wat opties voor de komende dagen op een rijtje gezet. De weersvoorspelling voor de komende dagen is niet al te best. Regenachtig en koud. Maar iets verderop, aan de zuidkant van de Alpen, in het kanton Ticino, is het lekker weer. En zover is dat niet met de trein.