48,5 km – 550 hoogtemeters

Zwitserland is groen en dat heeft natuurlijk een reden: regelmatig regen. We hebben een week lang echt geluk gehad met alle fietsdagen mooi weer. Maar voor vandaag was er al vroeg in de middag regen voorspeld. Grotendeels konden we die omzeilen door een kortere etappe te plannen en op tijd te vertrekken. Die wat kortere etappe kwam na twee pittige dagen ook best wel goed uit.

Het was de hele dag grijs en daarom hadden we verwacht weinig foto’s te maken. Maar we kwamen weer zoveel mooie plekken tegen dat we toch om de haverklap stilstonden om een foto te nemen.

We begonnen met een kleine omweg om het kasteel van Spiez van dichtbij te bekijken. Daarna fietsten we vele kilometers langs de oever van de Thunersee. Deels fietsten we langs een drukke weg omdat tussen rotswanden en meer maar weinig plek is. Gelukkig was dat deel vlak of zelfs omlaag zodat we lekker door konden fietsen.

Aan het eind van het meer kwamen we door Interlaken. Al enige tijd voordat we daar waren zagen we veel parapenters in de lucht zweven. Aangekomen in het centrum van Interlaken bleek daar een groot grasveld te zijn waar de parapenters, waaronder ook vele duo’s, landden. Interlaken is erg mooi en behoorlijk toeristisch. Dat herinnerden we ons ook van toen we lang geleden al eens hier waren. We zaten toen in het nabij gelegen Lauterbrunnen en wandelden hoog in de bergen.

Vervolgens fietsten we, nu over veel rustigere wegen, schitterend over de zuidoever langs de Brienzersee. Bij het vorige meer hadden we een pittige klim maar hier was er eentje van de buitencategorie. De route voerde ons langs het mooie op een schiereiland gelegen dorp Iseltwald en de prachtige en indrukwekkende Giessbach waterval. Met slechts een kleine omweg konden we heerlijk lunchen in het restaurant bij de waterval.

Na de lunch hoefden we nog maar een klein stukje te stijgen waarna we eerst een lange steile afdaling genoten en vervolgens circa tien kilometer vlak/vals plat door een breed dal naar Meiringen fietsten. Vanaf de afdaling hadden we onze regenjassen nodig maar echt nat werden we niet. De regenbroeken konden gelukkig in de tassen blijven. Die laatste kilometers vlogen voorbij omdat we in gesprek raakten met Lucas, een zwaarbepakte vakantiefietser uit Basel. Totdat we bij ons hotel waren hebben we gezellig met hem gekletst over fietsen in Zwitserland en elders en Duits vs Zwitserduits vs Nederlands.

We blijven ook morgen in Meiringen. Dit in verband met het weer en de pittige fietsdagen die achter ons liggen. We zitten in Meiringen in een heel goed hotel met bijzonder goed restaurant. We verheugen ons er nu al op om mogen avond hier nog een keer te eten.

Overigens: ook in dit restaurant werden we verrast door de vele vegetarische of veganistische gerechten op de kaart. Ook elders zagen we dat. Zo at Leon gisteren een verrukkelijke zwarte bonen burger bij de lunch. Wat ook opvalt is dat de vegetarische gerechten creatief zijn. Er is veel variatie en ver voorbij de ovenschotel met veel kaas van vroeger.