37 km – 540 hoogtemeters

Een dag van contrasten. De eerste helft van de route was een combinatie van hele rustige aangename stukken langs het meer met drukke wegen in stedelijk gebied, zoals in Lausanne. De tweede helft kenmerkte zich door veel (steil) klimmen en dalen door de wijngaarden, hoog boven het meer en spectaculair mooi. We kozen voor een korte route in verband met de aangekondigde regen, die niet viel, de zwaarte van de route en een overnachtingsplek waar we twee nachten goed kunnen verblijven. Morgen hebben we namelijk een rustdag naar vier dagen fietsen.

Omdat we maar een korte route hadden zijn we vanochtend wat later opgestaan en deden we het rustig aan. We vertrokken terwijl het bewolkt was. Een groot deel van de dag bleef dat zo maar ‘‘s middags liet de zon zich toch nog een tijdje zien. De regen bleef gelukkig uit. We reden een tijd langs het meer op in oostelijke richting. Af en toe fietsten we ook over een drukkere weg wat verder van het meer af. Al snel kwamen we een vogelkijkplek tegen waar we met een hele sterke verrekijker de vogels rustig en in detail konden bekijken. Er waren vooral aalscholvers te zien. In Lausanne fietsten we langs het hoofdkwartier van het Internationaal Olympisch Comité en even verderop langs het Olympisch museum dat aan een boulevard met grote landhuizen en hotels lag. Na het drukke Lausanne streken we neer op het terras van een restaurantje bij een rustig haventje. We aten heerlijke risotto en dronken nog een kopje koffie. Die oppepper was fijn met het oog op wat er komen ging.

Vrij snel na de lunch verlieten we het meer om de wijngaarden in te fietsen. Op de steile heuvels langs het meer doen de druiven het blijkbaar goed. Voor ons betekende dat klimmen geblazen. Het totaal aantal hoogtemeters viel dan nog wel mee, maar bedenk dat bijna 500 van die hoogtemeters in de laatste 17 kilometer zaten! Tel daar het nogal benauwde weer bij op en je kunt je de liters zweet die op de route achterlieten wel voorstellen. Maar het was absoluut de moeite waard. De route was prachtig met spectaculaire uitzichten over de hellingen, dorpen en het meer.

In Vevey aangekomen moesten we de langste en zwaarste klim bevechten. Bijna 2,5 kilometer langs een drukke weg en met stukken tot 12%. We waren blij om ons hotel te zien. We zitten in hotel Modern Times, een thema hotel rond Charlie Chaplin, wellicht de beroemdste inwoner van Vevey. Overal zijn details terug te vinden die aan Chaplin herinneren. Buiten het hotel, in de lobby, de bar en het restaurant tot op de kamers. Erg leuk! We zijn van plan morgen Chaplin’s World te bezoeken om in het thema te blijven.

Bij het hotel zagen we een auto van Canyon Stan staan, de ProTour dames wielerploeg. Navraag leerde ons dat van vrijdag tot en met zondag de Tour de Romandie Femmes in dit deel van Zwitserland plaatsvindt. Later zagen we dat ook de ploeg van Movistar in het hotel verblijft en volgens de receptie arriveert morgen nog een ploeg. Benieuwd wie dat zijn en of we nog bekende rensters zien.

We aten vanavond erg goed in het hotel. Het hotel ligt een eind buiten het centrum en dus is het wel handig dat het restaurant uitstekend is. Zullen we morgen zeker ook weer gebruik van maken. Tijdens en na het eten hebben we ook de route en overnachting voor vrijdag en zaterdag gepland. Vanwege het weekend en de zware etappes die nu volgen was het handig om die in alle rust te plannen. Dat lijkt gelukt al moeten we natuurlijk wel nog ervaren hoe zwaar het uitpakt. Beide dagen lijken namelijk dik 900 hoogtemeters te kennen.