72,5km – 225 hoogtemeters

We zijn weer op vakantie. Toen ik Christel een tijdje terug opperde om twee weken in Denemarken te gaan fietsen riep zij ‘ik wil Bergen’ en dus werd het Zwitserland. Met een uitgebreid netwerk van nationale, regionale en lokale routes is het gemakkelijk om een rondje samen te stellen. Wij willen de 5, de Mittellandroute combineren met de 9, de Merenroute.

De reis naar Zwitserland verliep voorspoedig. Weinig vertraging en met de relatief korte afstand van 680 kilometer, waren we om kwart over vier bij het hotel in Kappel bij Olten dat ik had uitgezocht als starthotel. Daar had ik de eerste en laatste overnachting geboekt en tevens geregeld dat de auto er twee weken mag blijven staan. Omdat we er zo vroeg waren, hebben we een korte wandeling gemaakt om de benen even te strekken. Een leuke wandeling, deels door het bos naar een kapelletje bovenop een heuvel. Tenslotte hebben we de vakantie goed ingeleid met een lekkere maaltijd in ons hotel. Natuurlijk vooraf gegaan door een Hugo.

Vandaag zijn we voor ons doen vroeg vertrokken, nog voor half tien. We moesten een kort stukje fietsen voordat we bij de 5 waren. Aanvankelijk ging die op en af door het bos. De paden waarop we fietsten waren een soort Strade Bianche met stoffige fietsen en tassen tot gevolgd. Overigens hadden we best vaak dat soort onverharde stukken gedurende de dag. Leuk voor de afwisseling. De route ging verder vaak langs de Aare waar, vanwege het erg warme weer, veel watervertier was. Suppers, kanoërs maar vooral mensen in het water die zich een stukje met de stroming mee lieten drijven. In het mooie Solothurn hebben we lekker geluncht direct aan de route langs de rivier.

Na de lunch moesten we nog dik 30 kilometer fietsen en we besloten vooral het weer in de gaten te houden of we nog een extra pauze zouden nemen. Er was namelijk onweer met mogelijk veel regen in korte tijd voorspeld voor wat later op de middag. Dat bleef uit en dus konden we nog Büren aandoen. Die de mooie houten brug reden we het stadje in waar we een ijsje namen. Daarna nog een korte lus door het stadje gemaakt waar we op een mooi plein veel oude auto’s zagen staan. Er was hier een of andere bijeenkomst of rally.

Na Büren fietsten we over een wat saaier stukje van de route langs de gekanaliseerde Aare naar Biel. Wel leuk maar weinig afwisselend. We waren mede daardoor lekker op tijd in Biel. Konden we even afkoelen in onze hotelkamer met airco. En ik kon ook nog mooi de finish van de Vuelta-etappe zien.

We hebben dichtbij ons hotel buiten op een terras van een Italiaans-Siciliaans restaurant gegeten. Lekker! En doordat het wat afgekoeld was heel aangenaam. We hebben ook de route en overnachtingsopties voor morgen bekeken maar beslissen en boeken pas bij het ontbijt zodat we in kunnen spelen op de actuele weersverwachting.