Van Plougrescant naar Port Blanc
20km – 190 hoogtemeters

Helemaal zeker weten we het nog niet maar misschien zagen we Bretagne vandaag wel op zijn mooist! De route was ontzettend mooi en door het fraaie weer waren de uitzichten echt prachtig. Wie weet wordt het nog mooier. Maar als dat niet zo is zijn we ook intens tevreden.

We begonnen vandaag weer met een korte transfer. Met een ander Nederlands stel dat ook de Stapreizen reis doet en gisteren een rustdag had. Zodoende waren we ze nog niet eerder tegengekomen. De transfer bracht ons naar Plougrescant met zijn kerk met opvallende scheve toren. Na bij de boulangerie weer de lunch ingeslagen te hebben begonnen we de wandeling bij die kerk.

Vanaf de kerk liepen we via mooie weggetjes naar zee toe. We kwamen uit bij een grote oesterkwekerij op zee. Die stond droeg vanwege eb. We zagen tractors bezig bij de boten die op de drooggevallen stukken lagen. Vermoedelijk halen die de bakken met oesters op. We stonden hier op een stukje strand dat geheel uit oesterschelpen bestond (foto!). Vanaf daar volgde een verschrikkelijk mooie route, vlak langs de kust. Steeds weer keken we uit op de mooiste rotsformaties, soms net nog aan land, soms in zee als eilandjes. Onze blik werd ook aangetrokken door mooie huizen langs het strand of zelfs op de eilandjes. In dat laatste geval waren ze vaak slechte te voet te bereiken en dat dan alleen bij eb. Eén van de mooiste plekken was het spectaculaire Pointe du Chateau, een rots of klif op het noordelijkste puntje.

En het bleef mooi. Zeker ook omdat het de hele dag min of meer zonnig en behoorlijk helder was. We liepen langs Castel Meur wat het meest gefotografeerde huisje van Bretagne schijnt te zijn. Sterker nog, dit beeld schijnt Bretagne als toeristische bestemming op de kaart te hebben gezet. We weken even van de route af op naar Le gouffre de Plougrescant te lopen. Deze rotspunt was nog een stuk mooier dan Pointe du Chateau. Onbegrijpelijk dat die niet in de eigenlijke route zit. De uitzichten vanaf hier waren fabelachtig. En ondanks de harde en frisse wind was het een wonderschone lunchplek. Nu zagen en hoorden we wel de branding wel die we een beetje gemist hadden, tijdens de eerste twee wandelingen.

Alsmaar langs de kust liepen we verder, met ondertussen het tweede deel van de lunch op weer een fraai plekjes, richting ons eindpunt vandaag, Port Blanc. De route bleef mooi. En uiteraard waren ook vandaag weer veel mooie bloemen te bewonderen. We liepen langs een paar stukken met allemaal dezelfde mooie paarse bloemen die heerlijk zoet geurden, alsof je honing inhaleerde! Af en toe, zoals bij het dorp Buguelès, liepen we een stukje van de kust af maar ook dan was het zeer fraai. Tussen Buguelès en Port Blanc stak de route een voorde over. Daar kon je bij laagwater een baai oversteken en als we een uur eerder waren geweest dan hadden wij dat ook kunnen doen. Nu ging dat niet meer en moesten we om de baai heen. Ook daar was het stukjes nat en daar een uitdaging om onze voeten droog te houden.

Aan het begin van Port Blanc daalden we af naar een strandje om pootje te baden. Daar konden we ook foil-surfers bezig zien. Foil-surfen is spectaculair, het board komt omhoog alsof de surfer zweeft, en het is de vervanger van windsurfen op de aanstaande Olympische spelen.

Ons hotel in Port Blanc is prachtig gelegen, direct aan zee, en biedt uitzicht, ook vanaf onze kamer, op de baai. We hebben o.a. zicht op een kleine kapel bovenop een rots, genaamd La Sentinelle. Bij het avondeten hadden we ook dit prachtige uitzicht. Langzaam zagen we de zon ondergaan wat het allemaal nog mooier en romantischer maakte.